Óvodai kosárlabda :
A sportág népszerűsítése érdekében már a legkisebb korban is igyekszünk megszerettetni a mozgást, a kosárlabdát, ezért Sopron egyik legnagyobb óvodájában a Bánfalvi Német Nemzetiségi Óvodában heti két alkalommal német nyelven, edzőnkkel – a volt NB I-es játékos szakmai irányításával – Sallai Gáborral végezzük a népszerűsítő munkát. Ő Németországban szerzett tapasztalatokat, ahol egy kosárlabda sportiskola vezetője volt több éven keresztül.
Előkészítő korosztályban három iskolában vagyunk ott saját edzőinkkel, mindenhol 20 gyermek részvételével. (Halász Tamás – Deák Téri Általános Iskola, Ringhofer Alida – Soproni Német Nemzetiségi Általános Iskola, Sallai Gábor – Szt. Orsolya Római Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium.)
A kosárlabda játék, szabadidő hasznos eltöltése és maga a kosárlabda sokoldalúságának megismerése. Ezért a 6-8 éves korban a sport legfontosabb célja, hogy a játékosokat megismertessük a kosárlabdával, és egy olyan motiváltságot ébresszünk bennük sikerélményekkel, hogy az a jövőben is töretlen maradjon. A gyermekeknél a tartalom kiválasztásában különösen nagy szerepe legyen a sokoldalú testi képzésnek, ennek az előterében pedig a versenyekben és játékban való öröm és szórakozás álljon. E korosztályban mindenképpen törekedni kell arra, hogy minden edzés játékosságra épüljön, mert a cél a mozgás, aktív egészségre ösztönző sportolás. Nagyon fontos a saját test kezelése, érzékelése és a testtartás javítása. Nagyon fontos a bemutatása minden feladat elemnek. Figyelni kell arra, hogy ebben a korban egyszerre mindig csak egy technikai elemet gyakoroltassunk, és törekedjünk annak tökéletesítésére.
Technikai képzés:
Labda fogásának elsajátítása:
– Labda kezelése
– Készenléti helyzet tanítása
Labda nélküli mozgások:
– megindulás
– megállás
– futás
– ugrás
– irányváltás
– alapállás
– egyensúlyi helyzet kialakítása
– futás technikája
– légzés technika
Dobás:
– dobó mozdulat kialakítása személyre szabottan
– dobó mozdulat gyakoroltatása labda nélkül, labdával
– dobás helyből
– fektetett dobás (labdavezetésből)
Átadások:
– labda fogása, elkapása
– kétkezes mellső átadás, kétkezes mellső pattintott átadás, kétkezes felső átadás
– egykezes átadás mindkét kézzel
Fizikális képzés:
– nincs külön fizikális képzés
– reakció gyakorlatok használata
– mindenféle verseny játékosok között
– mozgékonyság kialakítása
Labdavezetés:
Ebben a korban az egyik legfontosabb dolog, hogy a gyermekek a labdával rengeteg feladatot végezzenek, hiszen ebben a korban alakul ki a labda iránti szeretetük, illetve labdás ügyességük alapja.
– álló helyzetben (mindkét kézzel)
– mozgásban
– irányváltoztatással (nem a sebesség a fontos hanem a precíz végrehajtás)
– kézcserével (főleg csak test előtt)
– labdavezetés minden irányba (hátrafelé is)
– SOHA nem nézni a labdát
Egyéb technikai elemek kialakítása:
– időzítés
– tér, idő érzékelése
– saját test érzékelése használata a pályán
Taktika:
– átadások játékos feladatok közben
– kosárra dobás (szituációs feladatok)
– társak felismerése, használata a pályán
Szociális célok:
– edzés rendjének betartása
– szabályok ismerése, betartása
– koncentráció fokozott javítása
– kudarcok kezelése
– csapat tagok egyenjogúságának elismerése
– tekintély elismerése
– társasági érzés kialakítása
– edzés utáni higiénia kialakítása (zuhanyzás, tiszta alsó nemű)